Onder het genot van een kop koffie bij jou thuis leren we elkaar beter kennen en bekijken we direct samen de woning. Ons huiswerk hebben we al gedaan voordat we bij je langskomen. Tijdens onze eerste kennismaking kunnen we je zo al een eerlijk en beargumenteerd advies geven wat betreft de waarde van je woning, de vraagprijs en de verwachte verkooptijd. Hiervoor kijken we onder andere naar vergelijkbare verkochte en te koop staande woningen in de wijk.
Uiteraard bespreken we ook graag wat we voor je kunnen betekenen. De kosten van deze kennismaking? Een kop koffie en een uur van je tijd.
Als we onze samenwerking aangaan, brengen we eerst je gehele woning in kaart. Dit doen we onder andere door alles zorgvuldig in te meten en een goed moment af te spreken om mooie, realistische foto’s te maken. Dat kunnen we zelf maar we werken ook samen met een professionele fotograaf. Dit biedt de mogelijkheid om je woning bijvoorbeeld met behulp van 360º fotografie en/of een korte videopresentatie nog beter in beeld te brengen.
Als we alle maten en de beste foto's op een rijtje hebben, maken we een goede beschrijving van je woning die we aanvullen met beeldmateriaal en plattegronden. Daarnaast bepalen we samen de optimale verkoopstrategie. Hiervoor bekijken we welke eigenschappen en kenmerken jouw huis onderscheiden ten opzichte van andere woningen. Op basis van wat voor jouw persoonlijke situatie het best passend is, bepalen we hoe we je woning zo goed mogelijk in de markt kunnen zetten. Hierbij kan je uiteraard denken aan de plaatsing op Funda, maar ook aan het delen op social media en het organiseren van een open huis. Je huis in de verkoop zetten en rustig achteroverleunen is voor ons geen optie.
Uiteraard is het doel om je woning zo goed mogelijk te presenteren en vindbaar te maken voor potentiële kopers. Een woning wordt tegenwoordig niet meer uitgezocht bij de makelaar op kantoor of in de etalage. De etalage van deze tijd is internet! Maandelijks zijn er op Funda 25 miljoen hits van woningzoekenden. De zoektocht naar de ideale woning begint dus meestal hier. Bij de eerste ‘screening’ van het aanbod vallen de meeste woningen voor de Fundabezoeker al af, slechts enkele woningen worden uiteindelijk bezichtigd. Het verleiden van de potentiële koper nemen wij heel serieus. Dit houdt in dat we je woning zeer compleet, dus met volledige beschrijving, plattegronden en foto’s, presenteren op de platformen waar de potentiële koper zoekt.
Maar we doen meer. Social media is tegenwoordig namelijk dé manier om mensen te bereiken, dus daarmee vergroten we de kans op een optimaal verkoopresultaat. Via ons (en jouw) sociale netwerk brengen we je woning onder de aandacht van potentiële kopers. En als we besluiten tot het organiseren van een open huis, nemen we je ook graag alles uit handen dat komt kijken bij het organiseren ervan.
Het moment is daar: de eerste geïnteresseerde(n) heeft of hebben zich gemeld! Voordat zij een bod doen, willen ze de ruimtes die ze op de foto hebben gezien natuurlijk in het echt in zich opnemen tijdens een bezichtiging. We bemiddelen heel zorgvuldig in een juist tijdstip voor beide partijen. Het is voor jou fijn als je je rustig op een bezichtiging kunt voorbereiden en voor de kijker fijn als hij alle tijd krijgt om rond te kijken. Een bezichtiging buiten kantoortijden is voor ons geen enkel probleem. Ook de begeleiding tijdens een bezichtiging nemen wij voor je uit handen. Hoe een bezichtiging is verlopen, koppelen we uiteraard meteen aan je terug.
Is je huis zo goed in de smaak gevallen dat er een bod volgt, dan gaan we de spannendste fase van de verkoop in: het onderhandelen. Niet iedereen kijkt daarnaar uit, wij wel. Van stap 1 tot nu hebben we er samen alles aan gedaan om een goede prijs voor je woning te kunnen krijgen. Nu zijn we er klaar voor om daar de vruchten van te plukken. Je bent de eerste die het hoort als wij een openingsbod binnenkrijgen. Vervolgens bepalen we samen de juiste strategie om je woning tegen de best mogelijke prijs te ver¬kopen. Wij verzorgen alle communicatie met de kopers, adviseren over een tegenbod en voorwaarden, en doen de onderhandelingen. Maar, heel belangrijk, de enige die echt beslist ben jijzelf. Komen we tot een overeenkomst met de koper, dan kan de kurk voorzichtig van de fles. Maar, nog niet op volle kracht, want de koop is pas echt gesloten als alle handtekeningen zijn gezet.
Als we na de onderhandelingen een akkoord hebben bereikt met de kopers, leggen wij alle afspraken vast in de koopovereenkomst. Hierbij gaat het natuurlijk om de verkoopprijs, maar ook om onder andere de leveringsdatum, ontbindende voorwaarden en afspraken over de staat waarin je de woning aan de koper overdraagt. De koopovereenkomst nemen we vervolgens samen met jou en de kopers stap voor stap door. Als iedereen tevreden is, is het tijd voor de handtekeningen onder de koopovereenkomst. We zijn weer een stap verder, maar kunnen nog steeds niet officieel de vlag uithangen. De koop kan namelijk nog ontbonden worden op de voorwaarden die we samen met de koper hebben vastgesteld.
Als de wettelijke bedenktijd van de koper verstreken is en er geen reden is voor ontbinding van het koopcontract, maken we een afspraak met de notaris. Voor we naar die afspraak gaan, nodigen we de kopers uit voor een laatste inspectie van de woning. Het is belangrijk om te laten zien dat je deze hebt achtergelaten zoals afgesproken en dat alles in orde is met de spullen die de kopers eventueel van je hebben overgenomen. Ook nemen we de meterstanden op, zodat daar later geen misverstanden over kunnen ontstaan. Dan is het tijd om zelf de laatste meters af te leggen. Op naar de notaris, om de akte van levering te tekenen en de sleutels officieel in ontvangst te nemen. Een mooi moment om onze samenwerking, nu écht, feestelijk af te sluiten!